Gamification

Gamification betyder “spilificering” – altså at gøre læring til en leg. Vi arbejder på at inkorporere spilelementer i en læringssammenhæng. Desuden arbejder vi målrettet med fællesskab og teambuilding omkring de spil og lege vi gennemgår.

Gamification består af 3 hovedoverskrifter:

1. eSport

Computerspil fylder mere og mere i unges liv og hverdag. Pludselig er eSport blevet en mulig karrierevej, måske endda særlig interessant for ordblinde unge; Desuden er gaming blevet en garanti for feedback og social netværk.

Computerspil og gaming-kulturen har definitivt gjort indtog i Danmark – på Lystruphave Efterskole har vi fokus på fællesskab, samarbejde og positivt kompetitivt mind-set. Vi indfører ofte gamification-elementer, for eksempel point, badges, motiveret kommunikation og selvstyrende samarbejde, i både skolefaglige og sociale sammenhænge på skolen og i profilfagene.

I arbejdet med kompetitiv e-sport vil du komme omkring taktiske oplæg, inspiration og teamsamarbejde indenfor bl.a. Counter Strike: Global Offensive, League of Legends, Hearthstone, Valorant samt nye tiltag indenfor computerspilverdenen.

Gamification Valorant

2. Fysiske Spil- og Legeaktiviter

Vi arbejder også med kroppens sundhed, og dyrker udendørs spil- og legeaktiviteter, som får pulsen op og som samtidigt bringer fællesskab, teamsamarbejde og taktik i spil.
Det kunne f.eks. være aktiviteter som:

  • Rollespil
  • Human Stratego
  • Nurf Gun Krig
  • Live Action Zombicide
  • Pokémon GO
  • Zombie Run
  • Geocaching
  • Escape Room
  • Virtual Reality
  • 3D labyrint
  • og meget mere

spiludvikling Gamification rollespil

3. Brætspil og Spiludvikling

I gamification har vi en stor samling af brætspil du helt sikkert aldrig har spillet før.
Vi lærer nye spilmekanismer, taler om forskellige spiltyper og forsøger at udvikle vores egne brætspil.

Vi spiller både store komplekse spil, som kræver forberedelse og lang tid til afvikling, men vi spiller også små spil med spilelementer, som vi kan lære af og bruge i vores egen spiludvikling.

Brætspil Gamification

Gamification delmål: ­

  • At skabe positive fællesskaber ­
  • At give sundt fundament indenfor gaming-kultur, hvor spillernes sundhed og trivsel er i fokus ­
  • At sikre en bred viden og positiv talentudvikling indenfor eSport
  • At arbejde målrettet med forståelse og udvikling af spil og lege